La caiguda de vendes de cotxes asfixia els concessionaris

Més d’un centenar d’establiments van tancar el 2020 i molts dels que continuen actius van tenir pèrdues

Un treballador mostra uun cotxe a una clienta en un concessionari de Terrassa.

Canàries ha patit més que cap altra comunitat autònoma l’annus horribilis dels concessionaris de cotxes a Espanya. L’entrada de potencials clients als seus establiments per preguntar per un cotxe ha caigut a la meitat i l’elevat atur i l’afectació en forma d’ERTO que ha generat la crisi en el turisme ha provocat que les negatives a la demanda de finançament arribin s algunes marques més populars al 40%. A la caiguda d’aquest canal de venda a particulars s’hi afegeix la del lloguer de vehicles. Amb el turisme gairebé col·lapsat, no hi ha activitat i les empreses de lloguer de cotxes han paralitzat la renovació de les flotes. Han passat de ser clients dels concessionaris (responsables d’un terç de les matriculacions a les illes) a competidors: volen treure’s de sobre part dels més de 90.000 turismes que s’acostumen a moure per les illes en règim de lloguer. “Està sent molt dur. L’absència de turisme està fent que fins i tot hagi desaparegut el consum que feien les companyies de lloguer”, explica Manuel Sánchez, conseller delegat de Grup Rafael Afonso. Però el que passa a les illes també està passant, amb menor intensitat, a la resta d’Espanya. El consum d’oli, de pastilles de fre, de pneumàtics… Tot està sota mínims en un mercat que ha vist com les matriculacions queien un 32% i aprofundien la seva caiguda al gener (un 51%). La companyia dirigida per Sánchez és una de les del sector de concessionaris que, davant de la falta d’aparences de recuperació, ha sumat els acomiadaments a les regulacions temporals d’ocupació.

Els seus extreballadors formen part dels 8.075 que han perdut la feina en concessionaris del conjunt d’Espanya, on la garrotada no ha sigut tan forta com la del cas canari, però tot i així s’està patint. És la caiguda més pronunciada en llocs de treball des del 2011, quan la Gran Recessió encara maltractava Espanya. I és fruit del fet que un de cada cinc concessionaris reconegués estar en pèrdues el 2020 i que desapareguessin 110 centres de venda i postvenda en un sol any. La rendibilitat conjunta, situada en l’1,2%, és la més baixa des del 2014, quan es començava a veure la llum després de la crisi.

Malgrat aquestes dades, Agustí García ofereix una visió més positiva del que va passar durant el darrer exercici –”Ha acabat sent millor del que esperàvem, gràcies al segon semestre”, apunta–, tot i que l’empitjora per a aquest any. “El confinament marcat per la pandèmia, les condicions meteorològiques, l’augment de l’impost de matriculació… És la tempesta perfecta”, diu aquest conseller delegat de Grup Vallescar, un conglomerat que treballa per a diferents marques amb 25 centres oberts a bona part del territori català. La seva situació està marcada per elements similars als del mercat canari, però sense tanta intensitat. I malgrat que ha pogut evitar els acomiadaments (no els ERTO), assegura: “Pràcticament no guanyem res amb la venda de cotxes”.

Font: EL PAÍS